שרפץ


בית העירייה 2006

מתחילים את הסיור בכיכר העיר הישנה שהיה מרכז העיירה ובו השוק הישן Stary renek. עם השנים שונה שם הכיכר לכיכר פילדסוסקי Rynek Piłsudskiego והיום הכיכר נקראת כיכר הקרדינל סטפן וישינסקי Kardynała Wyszyńskiego .

ממולנו בית העירייה, בניין בן שתי קומות אשר בקומתו התחתונה הייתה תחנת המשטרה ובקומתו השנייה משרדי העירייה. 
בית העירייה 1930. משמאל בית שמיגה
בחצר בית העירייה הייתה תחנת מכבי אש ומחסן גדול לאחסון הרכבים והציוד שלהם ששימש גם כאולם אירועים ותיאטרון.
במרכז הכיכר משאבת מים. ילדי שרפץ חדו חידה על המשאבה:
"מה זה עומד באמצע השוק וכשמושיטים יד זה מתחיל לבכות?"
התשובה: "המשאבה". 


הבתים סביב הכיכר בני שתי קומות כאשר בקומה הראשונה היו חנויות ובקומה השנייה, מגורים. רוב החנויות בכיכר היו של יהודים ומיעוטם של פולנים. בכל ימות השנה התנהל שוק בכיכר בימי שלישי ושישי. השוק הגדול היה ביום ג' והשוק הקטן ביום ו'. שש פעמים בשנה התקיימו פה ירידים שנתיים בימי רביעי לפי מועדי חגים נוצריים.
ככר השוק בעבר
הבית השני מימין לעירייה – בית הפולני מודרסקי ובו המגדנייה של טולאץ' ובקומה השנייה - יעקב גלזר. בבית מודרסקי הייתה הספרייה הציבורית (1905). יותר מאוחר עברה הספריה לבית הפולני שמיגלסקי ברח. פלוצק.
בית בן קומה אחת - גלנטריה ובית מיכל קופלביץ' וחנות הגלידה של יעקב יששכר גרינבוים.
בית קומתיים שייך לשותפים אברהם נתן רנקל ומיכל סמולנסקי.
במרתף בית פנחס מלאווה הייתה מאפיית "חנה די בעקערן".
הבית משמאל לבית העירייה בית שמעון דוד שמיגה. בחצר ביתו היה מעון 'פועלי ציון ימין', סניף הנוער שלהם 'פרייהיט' (חרות) וסניף תנועת 'החלוץ'.
רינק/רח. ז'אביה (בשנות השלושים פירוושגו מאיה - 1 במאי) היום Kięcia Wacława /Rynek:
ממשיכים בכיכר שמאלה לעבר פינת Kięcia Wacława /Rynek .


בית משה גולדשטיין ושני בתי חומה (אבן) של יעקב שלקמן.
בבית בפינת השוק רח. ז'ביה, שכן בקומה הראשונה המונופול למכירת יי'ש ובקומה השנייה בית המשפט. בתקופת פולין העצמאית נמכר בית המונופול לבנק הפולני בנק ספולדז'אלצ'י (קואופרטיב) ובניין בית המשפט שעבר לרח. פיאסטובסקה Piatowska נמכר למאיר ליבזון.

בית קומתיים מאחורי שני בתים אלה של שמחה בונם בורשטיין: במרתף - מאפיה לחלות וצ'ולנט של אברהם משה. בקומה ראשונה- אברהם שלמה גלזר בעל בית דפוס ובקומה השנייה - דירת אליעזר סנדרוביץ' ודירת החייט ז'ביצקי. בית חומה קומתיים- איצ'ה קליין משכיר ומתווך בהלוואות בריבית., מחסן התרופות של וולקוביסקי, במרתף חנות המכולת של יאיר אוברפלד. בית חומה בן קומה אחת - חנות הגלנטריה של פעסה לובשקה בית בן קומה אחת -אברהם מלאווה ובחצר הייתה דירת "קיבוץ הכשרה".

ימינה מעבר לרחוב: בית קומתיים גדול - היה שייך לאליהו גלזר ואחר לחתנו הניך לוין. במרתף הבית הייתה "צ'אינה" של אליהו פאטברוט - בית ממכר לתה וממכר סיגריות תוצרת עצמית "פאפיעראשניק".
מבט מהכיכר לצדו השמאלי
 של רחוב היהודים
בית חומה בן שלוש קומות - בית יקיר ופאסה פלאטו, דירת יעקב משה טיטלבוים וחנותו של ישככר ברגסון. בחצר הבית היה בית המלאכה לחייטות ובמרתף ביתו של חייט הפרוות דוד קלוך. הבית נמכר לאיצ'ה שווייצר ובו היה 'בנק מניות'.
בית בן שלוש קומות של יוסף חיים גוטנטאג. בבית הייתה חנות המכולת של לויטה "דיי לויטה'טה" ובחצר מעון תנועת 'צעירי אגודת ישראל'.
בית בן שתי קומות - בית משה ז'אלאנובסקי ובו חנות טכסטיל של ז'אלאנובסקי וגלנטריה של חאסקל באשקס. 

רינק/פינת הרחוב היהודי – היום Rynek/11 Listopada:
ממשיכים בכיכר שמאלה לעבר רחוב פלוצק Płock ומשם שמאלה לפינת Rynek/11 Listopada .
בית גדול בן שתי קומות ש הפולני רדומסקי. בצד הבניין הפונה אל הרינק בית מרקחת היחיד בעיר ומחסן תרופות "זאקלד אפטצ'ני". דיירי הבית: זאנבל פאפירארצ'יק ואחותו, שניהם רפי שכל.
מצד הרחוב היהודי היו בבית 3 חנויות: חנות ברזל של יהושע גולדמן שנוהלה בידי רויזה אשתו, גלנטריה של אליהו מאיר שליפר וחנות מנופקטורה של טובה'יה קלינהוז.
בית עץ בן קומה אחת ועליו דירת גג נשען על בית רדומסקי - ביתו של פנחס מלאווה ובו דירתו של יהושע ויסרוזה, חסיד אלכסנדר וסוחר ביצים, חמאה ועופות.
בהמשך במרכז השוק וממול למגרש חניה לעגלות, בית המלון של הפולנייה גב' ליפצ'יק.
בהמשכו בית בן שתי קומות של שמואל גרובארד ונקרא על שם אשתו: שמואל אסתר לאנט בעלת הבית ובית המרזח שבתוכו. לימים עבר הבית לחתנו אברהם גרודה. בבית הזה התכנס ועד הקהילה ובבית הזה היו ארבעה חנויות: סנדלריה של שמואל משה זאביצקי, גלנטריה של איצ'ה מאיר סנדרוביץ', המכולת של רחביה ציפריס וחנות הקמח של טוביה לאנט.
ליד המלון היו שני בתים חד קומתיים האחד של שמואל פראנק. את האחד מכר לחייט קלמן בלום שפתח בו חנות לבגדי גברים. בבית זה הייתה גם חנות הטכסטיל של האחים נתן ווולף טאץ. בחצר הבית גר אברהם סנדרוביץ' המכונה אברהם'ה זלוצ'אבר ע'ש משפחת פייגה זלוצ'אבר אשתו, סוחרת ואשת חיל.